15. The Tiger Leaping Gorge

De Tiger Leaping Gorge is een van de mooiste en bekendste bergwandelingen van China nabij de Yangtze rivier met enorm diepe bergkloven tussen de uitlopers van het Hymalaya gebergte. Bovendien is het zwaar en gevaarlijk door de smalle paden met steile afgronden. Wij als sportieve en avontuurlijk wereldreizigers wagen ons graag aan deze uitdaging.

lijiang-tiger-leaping-gorge-karin-mees-afgrond

Wij vliegen van Guilin naar Lijiang direct naar de 2400 meter hoogte. Ons hostel zit nog hoger. In eerste instantie voelen we ons prima. Alleen later merken we het hoogteverschil: minder eetlust, geen slaap en een beetje hoofdpijn.

Onze eerste dag – in het zeer goede hostel Nomad in Lijiang met de alleraardigste Nederlandse eigenaar Peter – komen we bij van de reis en maken onze planning hoe de wandeling te doen. Gezien het feit dat de weersverwachting de komende twee dagen nog redelijk is en daarna ’thunder storms’  verwacht worden, gaan we de ‘hike’ in twee dagen doen in plaats van een veel rustiger driedaagse wandeling.

De nacht voor vertrek speelt het Nederlands elftal tegen Portugal. Ik – Vincent – zie in mijn eentje ’s nachts om 4:30 uur het Nederlands elftal ‘fantastisch’ worden uitgeschakeld. Twee uur later met bijna geen slaap staan we klaar om met de bus in drie uur te rijden naar de start. Ik voel me nog jong, dus dit kan ik makkelijk aan …

Onderweg zien we enorm veel bouwwerkzaamheden. Er wordt een nieuwe weg tussen de bergketens en boven de huidige weg gebouwd van Lijiang naar de Tiger Leaping Gorge. We zijn er klaar voor. Alle bagage hebben we achter gelaten bij ons hostel en hebben het minimale bij ons: eten, drinken, fototoestel, verbandspullen, regenjas en ‘last but not least’ veiligheidstouwen om Mees en Menno aan ons te binden om zo veilig mogelijk langs de steile afgronden te kunnen lopen.

Omdat we de wandeling in twee dagen gaan doen, besluiten we voor het zwaarste stuk met hele steile beklimmingen direct twee paarden te regelen voor Menno en Mees om zo nog ’s avonds op tijd bij een hostel in een van de Naxi dorpjes te kunnen overnachten. Menno en Mees genieten enorm. Het hoogteverschil breekt echter Karin op. Gelukkig wil Menno zelf gaan lopen en kan Karin op een van de paarden.

lijiang-tiger-leaping-gorge-menno-op-paard

De foto’s zeggen verder veel:  wat een fantastische uitzichten! Zo ook in het hostel ‘Tea Horse’ boven op de berg waar we overnachten. Het is genieten en erg zwaar. Onze conditie op deze hoogte is niet super en Menno en Mees lijken er geen last van te hebben. Als we de tweede dag aankomen bij het eindpunt – Tina’s hostel – wil ik graag nog het laatste stuk wandelen. Dit is een afdaling naar de Tiger Leaping Rock, waar de rivier door de smalste doorgang stroomt. Op het moment dat ik – na betaling van wat geld – op deze rots mag, midden op de rivier, voel ik deze rots heen en weer bewegen. Ik denk – het zal toch geen aardbeving zijn? Ik voel me onveilig, neem snel wat foto’s en klim terug naar de kant over de zeer krakkemikkige houten bruggetjes. De kracht van het water is zoooo sterk, dat het dus een rots van 20 bij 15 meter heen en weer laat bewegen. Echt bizar.

lijiang-tiger-leaping-rock-vincent

We hebben in het hostel Nomad – waar we erg goed worden verzorgd door Peter en zijn team – een heerlijk ontspannen tijd gehad. Lekker vegetarisch Westers en Chinees eten, heerlijke cappuccino’s en Menno en Mees hebben weer meters gemaakt met leren. We hebben ook een zeer interessante documentaire gekeken met Menno en Mees over reïncarnatie van een Lama – of buddistisch meester. Het is zeer bijzonder om na een zoektocht te zien dat na een aantal bijzondere testen bij een baby de uitkomsten echt wijzen in de richting van reïncarnatie.

lijiang-nomad-hostel-peter-kvmm

Het is bovendien nog gelukt om te Skypen met Mees zijn klas. Wat zie ik Mees genieten als zijn klas en juffrouw Jessica enthousiast zijn en leuke verhalen vertellen over bijvoorbeeld hun schoolreisje, het nieuwe hoofdgebouw en ‘last but not least’ het komende schooljaar en groep 4. Dank voor alle warmte die de klas en juffrouw Jessica op deze manier Mees en ons geven. We hebben juffrouw Jessica ook een compliment gegeven. Want wij hebben gemerkt dat lesgeven aan deze leeftijdsgroep echt een vak is!

Klik hier voor alle foto’s.

posted by Karin, Vincent, Menno en Mees in China and have Comments (220)